Conditie verbeteren

‘Meer bewegen’ is misschien wel het meest gemaakte voornemen in België en Nederland. En toch zijn er maar weinig mensen die tegen het eind van dat nieuwe jaar echt in beweging zijn gekomen! Eén van de belangrijkste redenen voor dat gebrek aan succes is de drempel van het beginnen zelf. Als je geen enkele conditie hebt, kan het als een onmogelijke opgave voelen om daar iets aan te doen.

Gelukkig hoeft conditie opbouwen echt niet zo lastig te zijn! Het belangrijkste is dat je op een dag gewoon aan de slag gaat. En om je daarmee te helpen zijn hier 10 praktische tips onder elkaar gezet. Zo val je niet in de grootste valkuilen.


Conditie verbeteren

Het verbeteren van je conditie is niet iets dat alleen voor sporters nuttig is. We willen allemaal graag boven aan de trap kunnen arriveren zonder een kwartier op adem te hoeven komen. Het is bovendien ook gewoon een stuk gezonder wanneer je lichaam een beetje uithoudingsvermogen heeft.

Zo vermindert de kans op hart- en vaatziekten als je je conditie verbetert. Ook je stofwisseling versnelt van regelmatige beweging. Dat betekent dat je wat meer calorieën gaat verbranden en dus minder kans loopt op overgewicht. Ten slotte lijkt zelfs je mentale stressbestendigheid er met een betere conditie op vooruit te gaan. Je kunt in het algemeen net wat meer aan, met andere woorden!

Tips conditie opbouwen

Maar hoe maak je het nou zo makkelijk mogelijk om conditie op te bouwen? Nou, met deze tien praktische tips bijvoorbeeld.

1. Het hoeft niet veel tijd te kosten!

Veel mensen stellen het sporten eindeloos uit in de overtuiging dat ze er toch geen tijd voor zullen hebben. Het opbouwen van je conditie hoeft echter helemaal niet zo lang te duren. Als je iedere dag 10 tot 15 minuten sport, bijvoorbeeld, maakt dat al een wereld van verschil.

Dat is waarschijnlijk minder tijd dan je nu dagelijks op Facebook besteedt… Ook intervaltraining is de perfecte manier om snel veel resultaat te behalen.

2. Regelmaat boven alles

Zeker in het begin mag je de resultaten bovendien nog lekker even negeren. In de eerste maand is het opbouwen van een regelmaat het allerbelangrijkst. Zorg ervoor dat je je écht drie keer per week in je sportkleren hijst, met andere woorden.

Ook als je geen zin hebt, of als het druk is. Zo zorg je dat de gewoonte er echt in kan ‘slijten’. Na een maand zul je al zorgen dat het makkelijker gaat. En dán komen de resultaten.

3. Plan concreet

De beste manier om die regelmaat voor elkaar te krijgen, is door heel concrete plannen te maken. Niet: ‘ik ga sporten’. Zelfs niet: ‘ik ga drie keer per week sporten’. Maar: ‘op maandag, donderdag en zaterdag ga ik na werk twintig minuten trainen’. Zet het in je agenda, leg je spullen klaar. Op die manier voorkom je dat je goede plannen in de bestaande drukte al snel ondergesneeuwd raken!

4. Vind de juiste sport

Veel mensen denken bij conditie automatisch aan hardlopen. En dan kan inderdaad een goede keuze zijn, maar dat is het niet als je er een hekel aan hebt. Er is zo veel meer mogelijk om je conditie te verbeteren!

Ga zwemmen, bijvoorbeeld, fietsen, of touwtje springen, desnoods. Zolang je maar duurzaam in beweging komt, is het allemaal best. Opnieuw geldt: liever iets dat je lang volhoudt dan iets dat maar een weekje resultaat oplevert.

5. Vind de juiste motivatie

Natuurlijk gaan er ook met die regelmaat momenten komen dat je écht niet wilt. Het is belangrijk om daar op voorbereid te zijn. Wat gaat jou op dat soort momenten toch weer motiveren om aan de slag te gaan?

Sport je samen met iemand anders die je er dan doorheen gaat slepen? Maak je een lijstje met alle redenen waarom je aan je conditie wilt werken? Heb je een beloningssysteem voor jezelf wanneer je een maand al je trainingen doet?

6. Train op conditie én kracht

Bij conditie- en krachttraining wordt vaak gedaan alsof het het één of het ander moet zijn. En dat terwijl het veel verstandiger is om ook je spieren een beetje aan het werk te zetten. Je hebt namelijk weinig aan je betere conditie als je lichaam vervolgens niet de kracht heeft om er iets mee te doen.

Het versterkt het risico op blessures, omdat je opeens langer door kunt gaan dan je spieren aankunnen. Kortom: ga ook met gewichten aan de slag,

7. Bouw het rustig op

Een andere tip om blessures én frustratie te voorkomen, is om het heel rustig aan te doen. Je hoeft echt niet binnen een maand een halve marathon te kunnen lopen. Sterker nog, als je jezelf te ambitieuze doelen oplegt, vergroot dat de kans dat je ze niet haalt.

Je geeft immers al snel op wanneer het maar niet lukt zoals je het wilt. Kijk in plaats daarvan gewoon hoe ver je komt als je je best blijft doen. Wedden dat dat verder is dan je verwacht?

8. Vergeet de warming-up niet

Misschien een beetje een standaardwaarschuwing, maar het blijft verbazend hoeveel mensen stijf en koud hun huis uit rennen. Je spieren hebben écht tijd nodig om dat bloed goed aan het stromen te krijgen. Geef je ze die gelegenheid niet, dan vraag je bijna om blessures. En als er iets slecht is voor je conditie, dan is het wel om wekenlang stil te moeten zitten…

9. Zorg voor voldoende hersteltijd

Ook tussen trainingen heeft je lichaam genoeg tijd nodig. Doe je op een dag alleen een korte hardlooptraining, dan valt het wel mee. Zodra je echter ook met kracht bezig gaat zijn, zullen je spieren enige schade oplopen.

Dat is niet zo eng als het klinkt, maar het moet wel kunnen herstellen. Om die reden moet er tussen intensievere trainingen zo'n 48 uur zitten. Zo weet je zeker dat je spieren niet steeds slechter gaan functioneren!

10. Luister naar je lichaam

En ten slotte: let altijd goed op de signalen die je lichaam geeft. Natuurlijk moet je hier en daar over wat grenzen heen om je conditie op te bouwen. Dat wil echter niet zeggen dat je bij hevige pijn lekker door moet blijven gaan. Je gezondheid is uiteindelijk toch echt belangrijker dan welk schema dan ook. Blijf dus voorzichtig met jezelf, dat maakt het echt makkelijker om je conditie op peil te brengen!

Blijf gemotiveerd en eet gezond!

Vind je het lastig om gemotiveerd te blijven? Natuurlijk is alle begin moeilijk, maar denk aan het doel. Je zult fitter worden, je energieker voelen en simpelweg lekkerder in je vel zitten met een betere conditie. Dus blijf gemotiveerd en ga ervoor!

Tot slot: Naast genoeg bewegen is gezond eten natuurlijk ook belangrijk als jij je conditie wilt verbeteren. Laat snelle suikers en bewerkte voedingsmiddelen zoveel mogelijk staan. Kies voor een natuurlijk en gevarieerd voedingspatroon met voldoende eiwitten, complexe koolhydraten en gezonde vetten.

Drink enkel water, koffie en thee en laat de frisdrank en vruchtensappen uit pak staan. En daarnaast. Stop met roken, minder met alcohol. Je conditie opbouwen zal een stuk efficiënter gaan!




Conditie verbeteren
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x